بهترین آموزش ها

اکسل | حسابداری

مالیات بر ارزش افزوده
نوشته شده در : شهریور ۱۶, ۱۳۹۴
دسته : حسابداری

از انجایی که در مالیات بر ارزش افزوده مودیان خود به عنوان ماموران سازمان امور مالیاتی کشور عمل میکنند . مودیان موظفند پس از محاسبه مالیات بر ارزش افزوده دریافتی بابت فروشها و مالیات بر ارزش افزوده پرداختی بابت خریدها . مابه التفاوت مالیات دریافتی و پرداختی را محاسبه نمایند وبه سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت نمایند . و در صورتی که مالیا های پرداختی از مالیات های دریافتی بیشتر باشد می توانند مازاد را از سازمان امور مالیاتی کشور مطالبه و استرداد کنند یا به حساب دوره بعد انتقال دهند . برای ثبت مالیات های پرداختی و دریافتی باید اسناد زیر را نگهداری کنند :

  1. فاکتورها . رسیدها و صورتحساب های فروش
  2. فاکتورهای خرید کالا و خدمات
  3. فاکتورهای هزینه های جاری
  4. اسناد واردات و صادرات
  5. گواهی های گمرک صادرات و واردات
  6. مکاتبات تجاری
  7. صورت حسابهای بانکی
  8. گواهیهای تخفیف قیمتها و هرگونه سندی که دال بر تغییر در فرآیند معامله و شرایط آن باشد
  9. سایر اسناد لازم از قبیل تاییدیه های مراجع ذیصلاح

طبق ماده ۳۴ قانون مالیات بر ارزش افزوده مودیان مشمول مالیات موضوع این قانون مکلفند از دفاتر . صورتحسابها و سایر فرمهای مربوط . ماشینهای صندوق و یا سایر وسایل و روشهای نگهداری حساب که سازمان امور مالیاتی کشور تعیین میکند . استفاده نمایند . مدارک مذکور بایستی تا مدت ده سال بعد از سال مالی مربوط توسط مودیان نگهداری و در صورت مراجعه ماموران مالیاتی به آنان ارایه شود .

ثبت دفاتر چه مواردی را شامل می شود ؟

لازم است تمامی جزییات عملیات مربوط به مالیات بر ارزش افزوده در دفاتر حسابداری ثبت شوند و مودی مکلف است که تمام جزییات مربوط به معاملات خویش را ثبت نموده و به اطلاع سازمان امور مالیاتی کشور برساند . کنترل دفاتر حسابداری توسط سازمان امور مالیاتی کشور زمانی که مودی در خواست استرداد کرده باشد از اهمیت ویژه ای برخوردار است . برخی از ثبت های ضروری عبارتند از :

  1. میزان کالاهای خریداری شده و مالیات پرداخت شده بابت آن
  2. میزان خدمات خریداری شده و مالیات پرداخت شده بابت آن
  3. میزان کالاهای فروخته شده و مالیات دریافت شده بابت آن
  4. میزان خدمات فروخته شده و مالیات دریافت شده بابت آن
  5. میزان هزینه های جاری و مالیات پرداخت شده بابت آن
  6. میزان کالاهای صادراتی
  7. یزان کالاهای معاف
  8. ثبت مستندات گمرکی به هنگام صادرات و واردات جهت استرداد مالیات بر ارزش افزوده
  9. میزان کالاهای مصرف شده توسط اعضا شرکت جهت مصارف خودشان
  10. میزان خرید و فروش داراییهای ثابت مشهود و نامشهود
  11. صورت حسابهای فروش و فرآیند محاسبه مالیات در حالتی که فروش کالا یا خدمات مشمول معافیت و نرخ صفر باشد
  12. میزان ضایعات کالا
  13. برگشت از خرید و تخفیفات
  14. برگشت از فروش و تخفیفات
محاسبات مالیات بر ارزش افزوده چگونه است ؟

مالیات بر ارزش افزوده مابه التفاوت مالیات دریافتی بابت فروش محصولات و مالیات پرداختی بابت خرید مواد اولیه و محصولات جهت تولید کالا است که از جانب مودی به سازمان امور مالیاتی پرداخت می شود و یا در صورت اضافه پرداختی توسط مودی از جانب سازمان امور مالیاتی به مودی استرداد می شود.

طبق ماده (۱۰) قانون لایحه بر ارزش افزوده محاسبه این نوع مالیات سه ماهه انجام می پذیرد . هر سال شمسی به چهار دوره مالیاتی سه ماهه که از اول فروردین ماه هر سال شروع و به پایان خرداد . شهریور . اذر . اسفند هر سال خاتمه می یابد . تقسیم می شود . در صورتی که شروع یا خاتمه فعالیت مودی در خلال دوره مالیاتی سه ماهه باشد . زمان فعالیت مودی طی دوره مربوط مالیاتی دوره مالیاتی تلقی می شود . هیات وزیران مجاز است با پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور مدت هر دوره هر مالیاتی را برای هر گروه از مودیان که مقتضی بداند تغییر دهد .اقلام اصلی هر یک از این دو نوع مالیات (مالیات پرداختی بابت خریدها و مالیات دریافتی بابت فروشها ) عبارتند از :

  1. مالیات دریافتی : مالیاتی است که مودی هنگام خرید کالاها و خدمات از مودی دیگر مالیات بر ارزش افزوده . به آن مودی پرداخت کرده است . در واقع مودی این مالیات را از سازمان امور مالیاتی کشور طلبکار است و باید دریافت کند .
  2. مالیات پرداختی : مالیاتی است که مودی هنگام فروش کالاها و خدمات از مودی دیکر مالیات بر ارزش افزوده یا مصرف کننده نهایی دریافت کند . در واقع مودی این مالیات راباید به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت نماید . و در پایان هر دوره سه ماهه چنانچه جمع بستانکار بیش از مانده بدهکار باشد . بدین معنی است که مودی مالیاتی باید مابه التفاوت بستانکار را به سازمان امور مالیاتی بپردازد و بر عکس چنانچه جمع بدهکار بیش از جمع بستانکار باشد مودی مالیاتی معادل مابه التفاوت از سازمان امور مالیاتی طلبکار می شود که می تواند این طلب را طبق مقررات یا مطالبه نماید و یا آن را به عنوان اعتبار مالیاتی به دوره بعدی منتقل نماید .
ویژگیهای فاکتوری که از جانب مودی مالیات بر ارزش افزوده تنظیم می شود ؟

هر مودی باید هنگام تسلیم کالا یا ارایه خدمات فاکتور فروش صادر نماید . فاکتور مذکور مشابه فاکتورهای عادی است بعلاوه برخی اطلاعات ضروری دیگر که برای محاسبه مالیات بر ارزش افزوده پرداختی باید موجود باشد . مواردی که در فاکتور باید وجود داشته باشد :

  1. شماره سریال فاکتور به صورت چاپی
  2. اسم . آدرس و شماره ثبت نام فروشنده
  3. تاریخ عرضه قطعی کالا یا خدمات
  4. تاریخ صدور صورتحساب
  5. اسم . آدرس و مشاره ثبت نام خریدار
  6. مقدار کالا یا میزان خدمات ارایه شده
  7. قیمت واحد کالا یا خدمات
  8. تخفیف
  9. مبلغ پس از کسر تخفیف
  10. مالیات بر ارزش افزوده اخذ شده
  11. جمع کل (به همراه مالیات بر ارزش افزوده)
  12. جمع مبلغ دریافت شده یا پرداخت شده
  13. مبلغ پیش دریافت در صورت پرداخت قسطی
  14. شرایط فروش : نقدی . غیر نقدی . معاوضه . عرضه به خود
دیدگاه نوشته شده توسط دارا نام اور در اسفند ۱, ۱۳۹۴ ساعت ۸:۴۴ ق.ظ

ایا برای فاکتور رسمی چاپی بودن شماره سریال کافی میباشد یا اینکه باید اطلاعات دیگه خریدار مثل کد اقتصادی و شناسه ملی و ادرسش هم چاپی باشه که مورد تایید اداره مالیات باشه ؟

دیدگاه نوشته شده توسط محسن در اسفند ۲, ۱۳۹۴ ساعت ۳:۳۴ ق.ظ

چاپی بودن شماره فاکتور کافی هست 

*